Traject voor zelfbeeld en lichaamsbeeld

Hé lieve jij,

Je bent het beu dat je je aantrekt wat anderen over jou (zouden kunnen) denken of vinden, omdat je hierdoor veel piekert, veel onrust ervaart en misschien ook sneller overprikkeld bent. Je mist hierdoor mooie momenten in het leven en voelt dat je niet ten volle kan genieten van die momenten met vrienden of je partner. Je voelt je onzeker en twijfelt regelmatig aan jezelf. Je bent bang om iets fout te doen of om te falen. 

Misschien herken je je hier wel in:
“Waarom ben ik altijd zo streng voor mezelf?!”
“Waarom is het nooit goed genoeg?”
“Ligt het dan gewoon aan mij? Is er iets mis met mij?”

De kans is groot dat je al veel hebt geprobeerd en dat je al een hele weg hebt afgelegd op jezelf voordat je hier bent beland. Ik begrijp hoe hard je al geprobeerd hebt, maar weet dat je het niet allemaal zelf hoeft te doen. 

En daarom is dit voor jou.

Herken je dit?

Je trekt je – vaker dan je zou willen – aan wat anderen over jou (zouden kunnen) denken of vinden.
Je twijfelt regelmatig aan jezelf of wat je voelt.
Je voelt je onzeker en durft hierdoor niet steeds op te komen voor jezelf.
Je bent best streng voor jezelf en je kan het gevoel hebben dat je niet goed genoeg bent.
Je ervaart veel druk door hoge verwachtingen die je jezelf oplegt.
Je bent bang om iets fout te doen of te falen.
Je vraagt je wel eens af of je iets fout doet, of er iets mis is met jou of dat het aan jou ligt
Je hebt moeite met het accepteren van je (eventueel veranderende) lichaam.

Goed nieuws, want ik help jou met veel liefde verder.

Doordat wij samen aan de slag gaan, kan je:

Je beter in je vel voelen en minder kopzorgen ervaren.
Milder en begripvoller zijn voor jezelf.

Wat anderen denken over jou meer loslaten, waardoor je meer kan genieten van mooie momenten in het leven.

Meer mentale rust ervaren.

Eindelijk meer voor jezelf durven opkomen.

Met meer zelfvertrouwen in het leven staan en geloven in jezelf.

Minder focussen op wat je aan je lichaam wil veranderen wanneer je in de spiegel kijkt.
Jezelf meer gaan accepteren en waarderen.
Beter voor jezelf kunnen zorgen (zelfzorg is meer dan af en toe een bad nemen).

Ja, dat is mogelijk. Ook voor jou!

De reis die we samen afleggen

Binnen Self- and Body Image Deepdive zijn er vijf modules (of thema’s) die we samen behandelen.
Klik hieronder voor meer informatie per module.

We halen in het begin van onze reis jouw innerlijke kind naar boven dat open staat voor allerlei ervaringen, zowel positief als negatief, waardoor het zeker kan gebeuren dat je gekwetst wordt. 

Je leert hier om stil te staan bij jouw emoties, om op te merken wanneer (en waardoor) jouw innerlijke kind getriggerd wordt en om alert te worden voor hoe jouw innerlijke kind zich in bepaalde situaties voelt. Dit leren opmerken is cruciaal om in een latere module ook voor jezelf te leren zorgen en met je emoties te leren omgaan.

In deze blogpost leg ik je uit wat innerlijk kindwerk inhoudt en waarom het zo waardevol kan zijn om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Heb je negatieve ervaringen opgedaan in het verleden? Voelde je je buitengesloten, niet gewaardeerd, of niet gehoord? Kreeg je vaak kritiek? Werd je vergeleken met je broer of zus? Werd je gepest of uitgelachen? 

Het zijn voorbeelden van situaties waarin jij pijn voelde, je schaamde, je vernederd voelde, je niet waardig voelde of dat er onveiligheid of angst was. Hoe vaker een bepaald gevoel ervaren werd, hoe sterker die pijn wordt en hoe meer bepaalde opvattingen over jezelf zich gaan vastzetten. 

Een voorbeeld van zelfopvattingen die samengaan met een laag zelfbeeld zijn: “Ik ben niks waard”, “Ik ben niet goed genoeg” of “ik ben er teveel aan”. Het is door die bril of met die opvattingen dat we de wereld gaan waarnemen, gaan interpreteren wat er gebeurt en daarop reageren.

In deze module ontdek je welke zelfopvattingen en schema’s bij jou aanwezig zijn alsook wanneer die bij jou getriggerd worden en welk effect dit op jou heeft. Deze module werkt heel erg inzichtgevend en ik hoor regelmatig van cliënten dat het hebben van een verklaring (of het begrijpen van de oorzaak) voor wat ze doen of voelen op zich al meer rust biedt.

Op een of andere manier proberen we onszelf dan ook te beschermen van die bijhorende pijn; we gaan mechanismen en technieken ontwikkelen als bescherming. Daar komt de innerlijke criticus in beeld.

Jouw innerlijke criticus wordt aangedreven door angsten: angst voor afwijzing, gebrek aan waardering, angst om verlaten te worden of alleen over te blijven. Je innerlijke criticus gaat druk uitoefenen op jou zodat jij je geremd zal voelen, zodat jij zal pleasen, zodat jij perfectionistisch of net rebels bent. Je durft je grenzen niet stellen, je durft niet gaan zwemmen als anderen je lijf dan kunnen zien of je durft niet voluit te gaan voor je dromen. Want wat als het niet goed genoeg is, wat gaan anderen denken van jou, wat als je faalt, wat als je een ander daarmee verdrietig maakt?

Deze module helpt jou om zicht te krijgen op jouw innerlijke criticus: welke angsten zijn de aandrijving, op welke manier oefent die druk uit op jou en wanneer komt die het meest naar voren?

In deze module worden de inzichten uit de vorige modules gebundeld zodat het jou kan helpen om meer zelfvertrouwen te ervaren. 

Je leert op welke manier je zorg kan dragen voor wat jouw innerlijke kind voelt, je leert om op een milde manier om te gaan met bepaalde angsten of pijnen en je leert om te luisteren naar waar je nood aan hebt zodat je oprecht voor jezelf kan zorgen. We werken stap voor stap toe naar zelfvertrouwen en mild zijn voor jezelf.

We sluiten af met de module over lichaamsbeeld, want ook hier spelen die zelfopvattingen een belangrijke rol. Welk oordeel hangt vast aan jouw uiterlijk? Welke angst ligt daaronder? 

De inzichten die je opdoet zullen je helpen om je lichaam te aanvaarden en je helpen beseffen dat jouw gewicht of uiterlijk geen maatstaf is voor wie jij bent.

Het is zo belangrijk om zicht te krijgen op je eigen functioneren en om aan de slag te gaan met jouw onderliggende angsten en zelfopvattingen. Welke opvattingen spelen er bij mij? Wanneer komen die naar boven, wanneer worden die getriggerd? Welk effect heeft dat dan op mij? En hoe kan ik hier zelf mee omgaan zodat het me niet controleert?

Zolang je daar niet naar kijkt, en zolang je niet op een milde manier kan omgaan met deze opvattingen of angsten, zal oprecht en langdurig zelfvertrouwen ervaren moeilijk zijn.

Door de kritische stem te doen zakken en de milde, innerlijke stem te doen groeien, zal angst plaatsmaken voor vertrouwen en zal onrust plaats maken voor rust.

Voel jij iets bewegen door dit te lezen? Durf op dat gevoel te vertrouwen. Laat mij jou ondersteunen in jouw verdere proces, want je hoeft het niet alleen te doen.

Een laagdrempelige manier om op dieper niveau aan de slag te gaan met jezelf, je zelfbeeld en lichaamsbeeld

Toegankelijk via een gebruiksvriendelijke online leeromgeving met diepgaande, behapbare en to the point video’s, oefeningen en ondersteunende audio’s
Te volgen op eigen tempo, vanuit je vertrouwde omgeving

Ideaal wanneer je intensief aan de slag wil met zelfontwikkeling, zelfvertrouwen en het verbeteren van je zelfbeeld.

Met GRATIS BONUS: bibliotheek (met o.a. boeken- en podcast suggesties, extra oefeningen, een triggerlijst,…) voor als je meer wil lezen, leren of luisteren.

Met GRATIS BONUS: Get Confident Playlist en Get Calm Playlist op Spotify

Jouw investering: €259 (of €57/maand)

Logo SBID

Nog vragen? Stuur me een mail via info@janareck.be of vul het contactformulier in.

Scroll to Top

Ontdekken of dit programma geschikt is voor jou?

Vul jouw zelfscan in en krijg zicht op jouw zelfbeeld en lichaamsbeeld zodat je beter kan inschatten of dit programma een goede match is voor jou.