De weg naar zelfacceptatie

“Wat ben jij een zwakkeling”, “jij hebt totaal geen doorzettingsvermogen”, “je hebt je laten gaan, nu moet je extra gaan sporten”,…

Innerlijke kritiek

Dit zijn gedachten die kunnen opkomen wanneer we het moeilijk hebben met eten, ons gewicht of wanneer we een eetstoornis hebben. Bijvoorbeeld wanneer we ons willen houden aan het zoveelste dieet maar toch grijpen naar die ‘verboden’ snack. Of wanneer we meer hebben gegeten dan ‘mocht’.

Dat heet innerlijke kritiek. Deze kritiek gebeurt vaak onbewust en automatisch: we zijn ons er zelden van bewust dat we zo negatief zijn over en tegen onszelf. We nemen het zelfs aan als normaal: een stukje chocolade moeten we er zo snel mogelijk weer ‘afwerken’. Maar ook dat schuldgevoel als we de zak chips hebben leeggegeten en wanneer we onszelf verafschuwen in de spiegel.

En toch het zijn vaak dingen die we nooit of te nimmer tegen iemand anders zouden zeggen. Waarom zijn we dan zo streng voor onszelf?

Uit een onderzoek bij Glamour blijkt dat 97% van de vrouwen minstens één maal per dag het gevoel heeft haar lichaam te haten. In Losing It van Laura Fraser, kan je lezen dat 54% van de Amerikaanse vrouwen liever wordt omvergereden door een vrachtwagen, dan dat ze te dik zijn (inderdaad!).

Verstoorde relatie met je lichaam en met eten

Er wordt ons onbewust een schoonheidsideaal opgelegd, dag in dag uit. Denk maar aan je sociale media of programma’s op televisie. Bedrijven spelen natuurlijk in op deze onzekerheid; ze produceren middelen en diëten die je zouden helpen naar dat ‘droomlichaam’ en deze worden massaal verkocht. Het wordt ons dus subtiel aangeleerd om negatief te denken over onszelf en eten (= meer winst voor de bedrijven).

We gaan hier zo erg in op, dat we negeren dat deze diëten en producten eigenlijk niet werken. Ondertussen is onze relatie met eten én met onszelf wel ernstig verstoord. Ook kan het dat we hierdoor beweging enkel zien als iets dat dient om af te vallen/op gewicht te blijven, en niet als iets wat we leuk vinden.

Het is belangrijk dat je je relatie met eten terug kan herstellen, na de lange invloed van de dieetcultuur hierop. Dit is niet gemakkelijk. Je moet terug leren luisteren naar je lichaam en er respect voor hebben. Verder moet je ook de relatie met jezelf herstellen. We proberen op een andere manier naar onszelf te kijken, die vooral minder negatief is. Dit zijn allebei lange processen, waarbij psychologische ondersteuning wenselijk kan zijn.

Professionele begeleiding

Het herstellen van die relaties, is iets waarvoor je bij mij terecht kan. Samen gaan we deze negatieve gedachten leren herkennen, kijken welke situaties die gedachten bij jou uitlokken en uiteindelijk kijken wat je kan doen om deze kritiek minder sterk en minder aanwezig te laten zijn. We leren samen hoe jij minder streng voor jezelf kan leren zijn, een nieuwe band met eten en je lichaam kan creëren en op die manier de weg (het proces) naar zelfacceptatie inzet.

De visie waar ik achter sta is die van anti-dieet en body neutrality. Dit laatste gaat om het idee dat er gewoon geen commentaar moet gegeven worden over hoe een lichaam eruit ziet of eruit zou moeten zien. Een voorbeeld: “Ik hou van wat ik doe, en het maakt niet uit hoe ik eruit zie.”

Wil je geen quick fixes meer (zoals diëten die niet werken) maar een lange termijn oplossing om met je (veranderende) lichaam om te gaan en je lichaamsbeeld te verbeteren? Je kan in dit artikel lezen wat je lichaamsbeeld is en hoe het gevormd wordt. Daarna krijg jij 5 gratis tips om je lichaamsbeeld te verbeteren.

1-op-1 begeleiding

Als klinisch psycholoog en psychologisch consulent bied ik individuele consultaties aan, waarin we specifiek aan de slag kunnen met waar jij mee zit. Dit kan in de praktijk in het centrum van Hasselt of online

Ga je liever op jezelf aan de slag?

Ik bied jou ook een laagdrempeliger, online aanbod aan. Hierbij ga je op jezelf, met virtuele ondersteuning van mij, aan de slag. Dat kan volledig op je eigen tempo en lekker vanuit jouw thuis!

Dit is ideaal wanneer de stap naar individuele therapie voor jou nog te groot is óf indien jij met wat ondersteuning zelfstandig al een hele stap kan zetten op persoonlijk vlak!

Interessant? Deel het artikel met anderen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.