Ontwikkel meer zelfvertrouwen door innerlijk kindwerk

Ervaar je weinig zelfvertrouwen of vind je het moeilijk om met gevoelens om te gaan? Dan kan innerlijk kindwerk misschien wel erg betekenisvol zijn voor jou. De kans bestaat dat dit voor jou op dit moment nog erg vaag klinkt. In deze blogpost leg ik je uit wat innerlijk kindwerk inhoudt en waarom het zo waardevol kan zijn om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Hoe jij als kind gehecht bent

Nina Mouton schrijft in haar boek “Zelfzorg is het begin van alles” dat er in jouw kindertijd een basis gelegd wordt voor de relatie die je hebt met anderen, maar ook met jezelf. Zo is dit bijvoorbeeld bepalend voor hoe bewust jij bent van je eigen gevoelens en behoeften of hoeveel jij in jezelf vertrouwt.

Een studie die het verband tussen vroege hechtingservaringen en emotieregulatie onderzocht, toonde aan dat volwassenen met een onveilige hechting in de kindertijd meer moeite hadden met het reguleren van hun emoties. (Dozier et al., 2008)

Een ander relevant onderzoek (Raque-Bogdan et al., 2011), onderzocht de relatie tussen de kwaliteit van de relatie met de ouders in de kindertijd en het zelfvertrouwen in de volwassenheid. De resultaten suggereerden dat positieve ervaringen in de kindertijd, zoals steun en erkenning van de ouders, significant geassocieerd waren met een hoger niveau van zelfvertrouwen bij volwassenen.

In jouw kindertijd wordt er dus een heel belangrijke basis gelegd voor de rest van jouw leven.

De rol van innerlijk kindwerk

Innerlijk kindwerk is een therapeutische benadering die gericht is op het verkennen en begrijpen van vroege ervaringen en emoties uit de kindertijd en hoe deze van invloed zijn op jouw emotioneel welzijn en zelfvertrouwen.

Je gaat stilstaan bij moeilijke ervaringen die je doorheen het opgroeien hebt gekend. Dat hoeven niet uitsluitend zware trauma’s te zijn, maar dat kunnen allerlei ervaringen zijn die een impact op jou hebben gehad (bv. je voelde je uitgesloten of gekwetst).

Door bewust te worden van – en vooral erkenning te creëren voor – vroege emotionele wonden, kan innerlijk kindwerk jou helpen naar meer zelfvertrouwen. Omdat jij dan stap voor stap kan leren om de volwassene te zijn die je toen – én nu – eigenlijk nodig had.

Met andere woorden: je kan voor jezelf beginnen zorgen. Die me-time af en toe zal niet voldoende zijn, omdat dat niet hetgeen is waar jij eigenlijk écht – onderliggend – nood aan hebt. Zelfzorg gaat over tegemoet komen aan jouw onderliggende behoeften. Hoe je dat precies doet? Dat leg ik je graag uit in deze blogpost.

Binnen de neurowetenschappen heeft onderzoek naar neuroplasticiteit zelfs aangetoond dat de hersenen gedurende het hele leven veranderbaar zijn. Dit betekent dat therapieën gericht op het vergroten van zelfvertrouwen, zoals innerlijk kindwerk, daadwerkelijk structurele en functionele veranderingen in de hersenen kunnen bewerkstelligen (Schore, 2012).

Cursus

Self- and Body Image Deepdive

In mijn online programma Self- and Body Image Deepdive zoek en vind je connectie met hoe het innerlijke kind in jezelf zich voelt. De basis om meer zelfvertrouwen te ervaren. Misschien is dat wel iets voor jou?

MEER LEZEN

Laat eenvoudig meer zelfzorg toe in je leven

Wie denkt aan zelfzorg, denkt meteen aan af en toe tijd maken om een bad te nemen bij kaarslicht, of een boek te lezen in de zon. En hoewel dit zeker aangename activiteiten zijn , is dat niet waar zelfzorg in essentie om draait. Zelfzorg is meer dan dat, en het helpt om klein en laagdrempelig te beginnen. Hoe je dat precies doet? Dat leg ik je graag uit in deze blogpost.

LEES VERDER

Hoe sociale media ons zelfbeeld beïnvloeden

2,5 uur per dag. Dat is het gemiddelde aantal uur dat we dagelijks op Instagram en andere sociale media vertoeven. Niet zo raar dat wat we daar te zien krijgen een grote invloed heeft op hoe we over onszelf denken en hoe we ons voelen, toch? In deze blogpost geef ik je graag meer uitleg over dit thema én geef ik je tips om hiermee om te gaan.

LEES VERDER

Zo geniet jij volop tijdens de feestdagen

In december wacht ons elk jaar een gezellige periode met warme familiemomenten. Jammer genoeg staat de laatste maand van het jaar vaak ook gelijk aan veel stress en onrust rondom eten. In deze blogpost geef ik je graag enkele tips, zodat je opnieuw écht kan genieten.

LEES VERDER
Scroll to Top