5 tips om gewichtstoename te accepteren

Gewichtstoename is iets waar veel mensen mee worstelen, en het kan leiden tot gevoelens van onzekerheid en ontevredenheid over je lichaam. Het is echt niet evident om deze onzekerheid een plek te geven. In deze blogpost deel ik enkele tips die jou hierin kunnen ondersteunen.

Wanneer je je niet goed in je vel voelt, kan het heel moeilijk zijn om met gewichtstoename om te gaan. Naar jezelf in de spiegel kijken kan veel verdriet en misschien zelfs frustratie oproepen. Je favoriete kledingstukken passen niet meer zoals je gewend bent en je kan je verloren voelen in je kritische gedachten.

Het is echt niet evident om deze onzekerheid een plek te geven. Ik hoop daarom dat de volgende tips jou hierbij kunnen ondersteunen.

1. Praat erover en zoek steun in je omgeving

Als gewichtstoename je dwarszit, zoek dan steun bij vrienden, familie of een professional. Het delen van je gevoelens en ervaringen met betrouwbare vrienden, familieleden of een professional kan helpen bij het verwerken van negatieve lichaamsbeeldproblemen en het bevorderen van zelfacceptatie (Tylka, 2011).

2. Lichaamsappreciatie

Lichaamsappreciatie moedigt aan om je te concentreren op wat je lichaam kan doen en jouw  waarde als individu, los van je uiterlijk. Het verplaatsen van de focus van uiterlijk naar de functionaliteit van je lichaam kan lichaamsappreciatie bevorderen. In plaats van de focus op hoe je eruitziet, kan het dus nuttig zijn om je te proberen concentreren op wat je lichaam voor je kan doen, zoals bewegen, genieten van activiteiten en ervaringen met je zintuigen.

Vanuit die appreciatie is het ook makkelijker om de juiste zorg te dragen voor jouw lichaam; bijvoorbeeld voedzaam eten en bewegen. Regelmatige lichaamsbeweging kan trouwens leiden tot een verbeterd lichaamsbeeld en een grotere waardering voor de mogelijkheden van je lichaam (Sabiston et al., 2009). Het kan ook leiden tot een grotere verbondenheid met je lichaam.

3. Praat tegen jezelf zoals je tegen een ander zou praten

Hoe praat jij tegen jezelf? Is dat op een liefdevolle en ondersteunende manier? Geef je jezelf de ruimte om te falen en te groeien? Of durf je toch wel eens te hard of te streng zijn voor jezelf? Het is zo belangrijk om even stil te staan bij welke woorden je voor jezelf kiest. Hoe voel je je bij die woorden? Welk effect hebben ze op jou? Jouw innerlijke dialoog heeft een grote impact en beïnvloedt jouw gedachten en emoties.

Je bent vaak veel milder voor een ander dan voor jezelf. Maar geloof me: je verdient dezelfde mildheid die je ook aan anderen geeft. Merk je de volgende keer op dat je toch weer negatief over jezelf denkt? Stel jezelf dan bewust opnieuw de vraag of je het ook tegen een ander zou zeggen. Is het antwoord ‘nee’? Vervang je woorden dan door een zin die je wél tegen iemand anders zou zeggen.

Spreek jezelf bemoedigend toe en richt je op je passies en je talenten, in plaats van je te fixeren op je gewicht. Herinner jezelf eraan dat je lichaam uniek is en dat het je in staat stelt om te leven, lief te hebben en van het leven te genieten. 

4. Kleed jezelf op een manier die goed voelt

Kleding kan een krachtig hulpmiddel zijn om je zelfverzekerd en comfortabel te voelen, ongeacht je gewicht. Kies kledingstukken waarin je je goed voelt en investeer eventueel in items die je zelfvertrouwen een boost en je laten stralen.

Onze lichamen veranderen nu eenmaal, en dat is normaal. Het heeft geen zin om boos te worden op jezelf wanneer kleding niet meer past. Jij verdient niets minder dan kleren waarin jij je een 10 voelt. Overweeg om kledingstukken waarin je je niet comfortabel voelt of die niet meer passen, weg te doen (verkopen, schenken aan een goed doel of aan iemand in je familie). 

Jij mag op deze wereld plaats innemen, precies zoals je bent. Kleren moeten jou passen en niet andersom. Dat geeft ook weer ruimte om je kleerkast aan te vullen met kledij die je zelfvertrouwen geeft! 😉

5. Kijk dieper

Wanneer je je slecht voelt over jouw gewichtstoename, waar gaat het dan eigenlijk over?  Deze onzekerheid heeft vaak een diepere oorsprong. Het kan zijn dat je je het idee hebt eigen gemaakt dat je niet goed genoeg bent, waardoor je het gevoel kan hebben dat je zou worden afgewezen als je niet bent zoals anderen van jou verwachten.

Met die onderliggende overtuigingen kan je aan de slag gaan, zodat je je eigenwaarde meer kan loskoppelen van jouw uiterlijk of gewicht. Wanneer je je slecht voelt over jouw lichaam, wordt het een signaal dat een bepaalde pijn of angst getriggerd werd. Op die manier besef je dat er niets mis is met jouw lichaam en dat het geen enkele zin heeft om krampachtig calorieën te tellen of te sporten als je er niet van geniet.

Het accepteren van gewichtstoename is een proces dat tijd en geduld vereist. Het is belangrijk om mild te blijven voor jezelf en je lichaam, en je te richten op de functionaliteit en acceptatie van jezelf. Door milder tegen jezelf te praten, je te richten op appreciatie en te beseffen dat diversiteit belangrijk is, kun je een betere relatie met je lichaam opbouwen. Onthoud dat jouw waarde als persoon niet wordt bepaald door je uiterlijk, maar door wie je bent vanbinnen.

Ontvang gratis jouw zelfscan en leer jezelf op dieper niveau kennen

Mockup zelfscan

Wil jij graag meer zelfvertrouwen en minder piekeren?

Als psycholoog en expert in zelf- en lichaamsbeeld is het mijn missie om mensen zoals jou te helpen meer zelfvertrouwen te krijgen.

Het ontvangen van deze zelfscan kan een waardevolle stap zijn in jouw proces. Je krijgt namelijk zicht op jouw zelfbeeld en lichaamsbeeld en krijgt waardevolle tips mee om je verder te ontwikkelen op dit vlak.

Door de kritische stem te doen zakken en de milde, innerlijke stem te doen groeien, zal angst plaatsmaken voor vertrouwen en zal onrust plaatsmaken voor rust.

MEER LEZEN

Eerste keer naar de psycholoog

“Wat moet ik me voorstellen dat er zal gebeuren als ik de eerste keer naar de psycholoog ga?” Die vraag krijg jij beantwoord in deze blog, zodat het jou hopelijk wat houvast kan geven en de eventuele zenuwen wat kan verminderen.

LEES VERDER

Laat eenvoudig meer zelfzorg toe in je leven

Wie denkt aan zelfzorg, denkt meteen aan af en toe tijd maken om een bad te nemen bij kaarslicht, of een boek te lezen in de zon. En hoewel dit zeker aangename activiteiten zijn , is dat niet waar zelfzorg in essentie om draait. Zelfzorg is meer dan dat, en het helpt om klein en laagdrempelig te beginnen. Hoe je dat precies doet? Dat leg ik je graag uit in deze blogpost.

LEES VERDER

Hoe sociale media ons zelfbeeld beïnvloeden

2,5 uur per dag. Dat is het gemiddelde aantal uur dat we dagelijks op Instagram en andere sociale media vertoeven. Niet zo raar dat wat we daar te zien krijgen een grote invloed heeft op hoe we over onszelf denken en hoe we ons voelen, toch? In deze blogpost geef ik je graag meer uitleg over dit thema én geef ik je tips om hiermee om te gaan.

LEES VERDER
Scroll to Top