Je lichaamsbeeld verbeteren: zo doe je dat!

Wil je geen quick fixes meer (zoals diëten die niet werken) maar een lange termijn oplossing om met je (veranderende) lichaam om te gaan en je lichaamsbeeld te verbeteren? Als klinisch psycholoog, gespecialiseerd in het verbeteren van je lichaamsbeeld, bespreek ik in dit artikel allereerst wat je lichaamsbeeld is en hoe het gevormd wordt om dan af te sluiten met manieren om je lichaamsbeeld te verbeteren. 

Voel jij je slecht om je lichaam en word je ongelukkig door wat je in de spiegel ziet? Het kan anders. Onderaan deze pagina vind je meer informatie.

Wat is je lichaamsbeeld?

Voordat ik je uitleg hoe je je lichaamsbeeld kan verbeteren, is het belangrijk om te weten wat dat net is. Ons lichaamsbeeld is de mentale representatie die wij hebben over de vorm, kenmerken, functioneren of beperkingen van ons eigen lichaam. Het lichaamsbeeld is ook subjectief, omdat het gaat over onze persoonlijke mening, die kan afwijken van wat anderen over ons lichaam denken. Het gaat dus over een beeld dat wij hebben in ons hoofd, over ons lichaam. Dit lichaamsbeeld maakt deel uit van ons zelfbeeld, wat een meer algemene opvatting is die we hebben over onszelf als persoon. Een laag lichaamsbeeld (bv. je lichaam niet mooi vinden) kan dan ook je zelfbeeld verlagen.

Opbouw van zelfbeeld
Het zelfbeeld is opgebouwd uit onder andere het lichaamsbeeld, sport competentie, vriendschappen enzovoort. Het lichaamsbeeld is dus een onderdeel van ons zelfbeeld.

Hoe ontwikkel je je (negatief) lichaamsbeeld?

Liesbeth Woertman schrijft dat we een lichaamsbeeld ontwikkelen vanaf we anderhalf jaar oud zijn. Vanaf dan spelen allerlei positieve of negatieve ervaringen een rol en beïnvloeden ze hoe ons lichaamsbeeld wordt ontwikkeld. Hierop hebben ook maatschappelijke en sociale verwachtingen veel invloed, zoals bijvoorbeeld hoe een lichaam er ‘hoort’ uit te zien, oftewel het lichaamsideaal. Dit onrealistisch lichaamsideaal nemen we al vanaf jonge leeftijd mee wanneer we bijvoorbeeld naar onszelf kijken in de spiegel en meestal komt dat beeld niet overeen (logisch!). Hierdoor krijgen we het idee dat we er niet uitzien zoals het hoort, waardoor we graag willen dat ons lichaam er anders uitziet en we het liever verbergen om negatieve opmerkingen proberen te voorkomen. 

"We kúnnen er niet hetzelfde uitzien als lichamen die bewerkt worden, en toch verwachten we dat."

Sociale media speelt hier een grote rol in, omdat foto’s vaak worden bewerkt zodat dat onrealistisch lichaamsbeeld weer gecreëerd wordt. We kúnnen er niet hetzelfde uitzien als lichamen die bewerkt worden, en toch verwachten we dat. Vaak omdat we ook niet weten dat deze foto’s zijn aangepast en daardoor niet laten zien hoe deze mensen er echt uitzien. Daarnaast kan het ook zijn dat je omgeving opmerkingen maakt over jouw lichaam of gewicht, omdat ook zij beïnvloed zijn door dat lichaamsideaal. Dit is opnieuw een negatieve ervaring die ervoor zorgt dat je een negatief lichaamsbeeld ontwikkelt. Maar wat kan je daar nu aan doen?

Hoe kan je je lichaamsbeeld verbeteren?

Wanneer we ons lichaamsbeeld willen verbeteren, proberen we vaak ons lichaam te veranderen om aan het lichaamsideaal te voldoen. Maar dit is niet de juiste manier! Misschien heb je nu het gevoel dat je alles zou geven om er weer uit te zien zoals vroeger, terwijl je toen eventueel ook al in de knoei lag met je lichaamsbeeld. Het ligt dus niet aan hoe je lichaam eruit ziet, maar wel het beeld dat jij over je lichaam hebt in je hoofd. Als je hieraan werkt, maak je een investering voor lange termijn in tegenstelling tot een quick fix (zoals diëten) wanneer je je lichaam probeert aan te passen.  Hierbij is het niet de bedoeling om enorm van ons lichaam te gaan houden en alleen maar positieve dingen over onszelf te zeggen. Nee, dat is niet realistisch. Wat meer realistisch is, is om naar een neutraal lichaamsbeeld te gaan; accepteren hoe we eruit zien, zonder onze eigenwaarde hier aan te linken. We zijn geen goed of slecht persoon door hoe we eruit zien. Hieronder volgen mijn 5 tips als klinisch psycholoog om je lichaamsbeeld te verbeteren:

1: Je sociale media aanpakken

Zoals ik hierboven vermeldde, speelt sociale media een grote rol in hoe we naar onszelf kijken. Dat komt omdat we ons vergelijken met wat we via sociale media dagelijks te zien krijgen. Wanneer je bijvoorbeeld veel pagina’s of modellen volgt met maat 36, zal je je onbewust ook met die lichamen vergelijken wanneer je naar jezelf kijkt. Je kan je dus inbeelden welke invloed het heeft wanneer je verschillende pagina’s volgt die ook heel verschillende lichaamstypen laten zien. Op die manier zal je jezelf ook eerder kunnen plaatsen tussen die verscheidenheid aan lichamen.

Kijk eens wie je allemaal volgt, en ontvolg modellen of pagina’s die enkel inzetten op één soort lichaamstype of die je het gevoel geven dat je moet veranderen. Wanneer je dat gedaan hebt, is het tijd om actief op ontdekking te gaan en pagina’s op te zoeken die net inzetten op diversiteit: volg verschillende dikke mensen, mensen met een handicap, mensen met een andere huidskleur,…

Geen idee waar te beginnen? Bezoek de volgende accounts eens: Tess Holiday, Lizzo, Megan Jayne Crabbe of Eliza. Vanuit hun profiel kan je ook steeds verder andere profielen verkennen!

2: Stop met wachten

We geloven vaak dat dunner zijn (en eruit zien zoals die modellen) al onze problemen zou oplossen. Dat is niet zo. Vul de volgende zin maar eens aan met alle dingen die je je kan bedenken: “Wanneer ik dun ben, dan…”

Wat heb je zoal opgeschreven? “Dan zullen anderen mij aantrekkelijker vinden”? “Dan ga ik op vakantie”, “dan ga ik voor die job” of “dan zal ik een bikini dragen”? Zie je hoe die overtuiging jou belemmert? Hoe je dingen uitstelt die je graag zou willen doen, enkel en alleen omdat je er niet uitziet zoals het ‘hoort’? Je ontzegt jezelf de kans om te zijn wie je bent en om je ten volle te ontwikkelen. Wanneer je hoopt dat dun zijn je leven zal verbeteren, zal je nooit de nodige stappen zetten om dat nu al te doen. Je moet niet wachten op je ‘droomlichaam’ om te doen wat je graag wil doen, je hebt alles in handen om daar nu al voor te gaan!

3: Verander de manier waarop je tegen jezelf spreekt

Negatieve gedachten over hoe we eruit zien, spoken heel vaak rond in ons hoofd. Dingen die we nooit tegen een vriendin of familie zouden zeggen, maar we vinden het wel oké om die dingen tegen onszelf te zeggen. Sta eens stil bij de negatieve gedachten die je hebt over je eigen lichaam, bijvoorbeeld op momenten dat je je doucht, je aankleedt of in de spiegel kijkt. Schrijf deze gedachten neer of spreek ze uit. Hoe voel je je daardoor?

Wanneer je opmerkt dat zo een negatieve gedachte in je hoofd rondspookt, probeer het kort te benoemen (“Ik ben weer negatief over mezelf aan het denken…”) en spreek jezelf wat milde woorden toe (“… EN ik ben zoveel meer dan mijn gewicht of hoe ik eruit zie”). Als je dat moeilijk vindt, probeer je dan in te beelden wat iemand anders tegen jou zou zeggen of wat je zou zeggen tegen iemand die je graag ziet die dat over zichzelf denkt.

Uit dankbaarheid naar je lichaam in plaats van te focussen op hoe het eruit ziet.
Hiermee verleg je de focus van uiterlijk naar functionaliteit. Voorbeelden om dankbaarheid naar je lichaam te uiten zijn: 

  • Ik ben dankbaar dat mijn benen ervoor zorgen dat ik kan wandelen;
  • Mijn armen zorgen ervoor dat ik mensen die ik graag zie kan knuffelen en daar ben ik dankbaar voor;
  • Gelukkig maakt mijn lichaam het mogelijk dat er lieve diertjes op mijn bovenbenen kunnen slapen.

Probeer nu zelf eens om dankbaarheid te uiten naar je lichaam. Schrijf dit eventueel neer en hang reminders op op plekken waar je negatieve gedachten sterk opkomen. Geef dit tijd, want het zal niet meteen zijn vruchten afwerpen. Blijf doorzetten en oefenen met dankbaarheid en mildheid, dan zal je na verloop van tijd verschil merken.

4: Gooi kleren die je niet meer passen weg

Lichamen zijn nu eenmaal gemaakt om te veranderen. En toch worden we boos op onszelf wanneer die broek niet meer past, want “we hebben ons laten gaan” en verafschuwen we onszelf omdat dat T-shirt te klein is geworden. Het feit dat gewichtstoename ook een gevolg kan zijn van diëten alsook waarom dat zo is, lees je hier.

In je kleerkast ligt hoogst waarschijnlijk kledij wat je bijhoudt vanuit de hoop dat het je ooit weer zal passen. Ja, je weet misschien al meteen welke kleren dat voor jou zijn. Kledingstukken waarin je je niet comfortabel voelt of die niet passen, doe je best weg. Je kan eens bedenken wat je daar mee kan doen: verkopen? Schenken aan een goed doel? Geven aan iemand uit je familie? Allemaal prima! Het is de bedoeling dat je je comfortabel voelt in je kledij. Jij mag plaats innemen op deze wereld, zoveel je wilt! Kleren moeten jou passen en niet andersom.

5: We(e)gschaal

Nu je toch bezig bent met dingen wegdoen, kan je dat ook meteen met je weegschaal doen. Dat is dan ook meteen één van de meest impactvolle manieren om respect te hebben t.o.v. je lichaam. Wat doet het met jou om je te wegen? Waarom weeg jij jezelf? Draagt jezelf wegen bij tot jouw geluk?

Je hele gemoedstoestand of zelfs dag kan verpest zijn wanneer het getal anders (lees: hoger) is dan verwacht, herkenbaar? Eigenlijk is het volledig zinloos om onszelf te reduceren tot een getal op de weegschaal. Wat belangrijker is, is wie jij bent als persoon. Zal jij een goede vriend(in) van jou minder graag zien wanneer je weet hoeveel die weegt? Of wanneer die is bijgekomen of afgevallen? Nee, je apprecieert die persoon om andere redenen. Het is tijd om dat ook bij jezelf te doen. Dus: weg met de weegschaal!

Je hebt al veel tijd en energie verloren door bezig te zijn met wat je niet goed vindt aan jezelf, wat je graag anders zou zien of zelfs met je lichaam proberen te veranderen. Investeer deze tijd en energie aan bovengenoemde dingen, dan zal je zonder twijfel  na een bepaalde periode verschil beginnen voelen. Jij kan dit, veel succes!

Heb jij nog aanvullende tips of heb je bepaalde dingen uit het artikel uitgeprobeerd en wil je je ervaring delen? Laat hieronder een reactie achter!

15% korting voor jou!

Ben je klaar om je beter in je vel te voelen, je lichaam liever te zien en te genieten van lekker eten zonder je achteraf schuldig te voelen?

 

Ik wil niet dat jij net zoals mij zoveel jaren weggooit waarin je meer bezig bent met hoe je eruit ziet dan de dingen die jij kan en graag doet. Ik wil niet dat je je nog langer schuldig voelt om de dingen die je eet. Nee, ik wil dat jij je vrijer voelt, dat je kan genieten van momenten met vrienden zonder na te denken over die calorieën of hoe je eruit ziet en waarbij eten net plezier met zich meebrengt.

Klinkt dat goed? Dan is de online cursus Trust Your Body écht iets voor jou!

Omdat jij dit artikel gelezen hebt, krijg jij door de code PSY22 te gebruiken 15% korting op de cursus!

Interessant? Deel het artikel met anderen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Gerelateerde artikels

De weg naar zelfacceptatie

Uit een onderzoek blijkt dat 97% van de vrouwen minstens één maal per dag het gevoel heeft haar lichaam te haten en 54% vrouwen wordt liever omvergereden door een vrachtwagen dan dat ze te dik zijn. Hoe komt dat? En wat kan je daar zelf aan doen?

Meer lezen
nooit meer diëten

Nooit meer diëten? Het kan!

Het is de normaalste zaak in de wereld dat wij, en de mensen rondom ons, continu op dieet zijn. In mijn omgeving hoor ik vaak mensen zeggen dat ze weer een nieuwe manier hebben gevonden hoe ze snel 10 kg kunnen afvallen. We excuseren ons bij onze omgeving wanneer we eten wat niet mag, en geven aan dat we maandag weer op ons eten gaan letten en het beter zullen doen. Worden we daar nu eigenlijk echt gelukkig van?

Meer lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.