Je lichaamsbeeld verbeteren: zo doe je dat!

Wanneer we ons lichaamsbeeld willen verbeteren, is het gebruikelijk dat we proberen ons lichaam te veranderen om te voldoen aan het zogenaamde lichaamsideaal. Maar dit is niet de juiste benadering. Als klinisch psycholoog met expertise binnen lichaamsbeeld, bespreek ik in deze blogpost allereerst wat je lichaamsbeeld is en hoe het gevormd wordt om dan af te sluiten met manieren om je lichaamsbeeld te verbeteren. 

Wat is je lichaamsbeeld?

Ons lichaamsbeeld is de mentale representatie die wij hebben van de vorm, kenmerken, functioneren of beperkingen van ons eigen lichaam. Het lichaamsbeeld is ook subjectief, omdat het gaat over onze persoonlijke mening, die kan afwijken van wat anderen over ons lichaam denken. Het gaat dus over een beeld dat wij hebben in ons hoofd van ons lichaam. Dit lichaamsbeeld maakt deel uit van ons zelfbeeld, dat een meer algemene opvatting is die we hebben over onszelf als persoon. Een laag lichaamsbeeld, zoals je lichaam niet mooi vinden, kan dan ook je zelfbeeld verlagen.

Hoe ontwikkel je je (negatief) lichaamsbeeld?

In het begin van ons leven is ons lichaam enkel iets functioneel waarmee we dingen aanraken, ruiken, proeven, horen, zien en ervaren.  Liesbeth Woertman schrijft dat we een lichaamsbeeld ontwikkelen vanaf we anderhalf jaar oud zijn. Maar op dat moment hangt er nog geen oordeel vast aan dat lichaam. Gedurende het opgroeien spelen allerlei positieve en negatieve ervaringen een rol in hoe ons lichaamsbeeld zich verder ontwikkelt. 

Hierop hebben ook maatschappelijke en sociale verwachtingen veel invloed, zoals bijvoorbeeld hoe een lichaam er ‘hoort’ uit te zien, oftewel het lichaamsideaal.

Dit onrealistisch lichaamsideaal nemen we al vanaf jonge leeftijd mee wanneer we naar onszelf kijken in de spiegel en meestal komt dat beeld niet overeen (logisch!). Hierdoor krijgen we het idee dat we er niet uitzien zoals het hoort, waardoor we graag willen dat ons lichaam er anders uitziet en we het liever verbergen om negatieve opmerkingen te proberen voorkomen. 

"We kúnnen er niet hetzelfde uitzien als lichamen die bewerkt worden, en toch verwachten we dat."

Sociale media speelt hier een grote rol in, omdat foto’s vaak worden bewerkt zodat dat onrealistisch lichaamsbeeld weer gecreëerd wordt. We kúnnen er niet hetzelfde uitzien als lichamen die bewerkt worden, en toch verwachten we dat. Vaak omdat we ook niet weten dat deze foto’s zijn aangepast en daardoor niet laten zien hoe deze mensen er echt uitzien. Daarnaast kan het ook zijn dat je omgeving opmerkingen maakt over jouw lichaam of gewicht, omdat ook zij beïnvloed zijn door dat lichaamsideaal. Dit is opnieuw een negatieve ervaring die ervoor zorgt dat je een negatief lichaamsbeeld ontwikkelt. Maar wat kan je daar nu aan doen?

Hoe kan je je lichaamsbeeld verbeteren?

Wanneer we ons lichaamsbeeld willen verbeteren, is het gebruikelijk dat we proberen ons lichaam te veranderen om te voldoen aan het zogenaamde lichaamsideaal. Maar dit is niet de juiste benadering. Misschien heb je nu het gevoel dat je alles zou doen om er weer uit te zien zoals vroeger, terwijl je toen mogelijk al worstelde met je lichaamsbeeld.

Het probleem ligt niet in hoe je lichaam eruitziet, maar eerder in het beeld dat je hebt over je eigen lichaam én de opvattingen en angsten die je hieraan koppelt. 
Wanneer je daaraan gaat werken, maak je een langetermijninvestering in plaats van te streven naar een snelle oplossing, zoals diëten, om je lichaam aan te passen. 

Het doel is dus zeker niet om extreem van ons lichaam te houden en alleen maar positieve dingen over onszelf te zeggen. Dat is niet realistisch en hoeft ook helemaal niet. Wat realistischer is, is om te streven naar een neutraal lichaamsbeeld; om te accepteren hoe we eruitzien zonder onze eigenwaarde hieraan te koppelen. We zijn geen goed of slecht persoon vanwege ons uiterlijk.

Hieronder volgen mijn 5 tips als klinisch psycholoog om je lichaamsbeeld te verbeteren.

Tip 1 - Je sociale media aanpakken

Sociale media speelt een grote rol in hoe we naar onszelf kijken, omdat we onszelf vergelijken met wat we dagelijks zien. Als je veel pagina’s of modellen volgt met een specifiek lichaamstype, zul je je onbewust ook met die lichamen vergelijken. Probeer in plaats daarvan pagina’s te volgen die diverse lichaamstypen tonen. Op die manier plaats je jezelf tussen die verscheidenheid aan lichamen. Ontvolg modellen of pagina’s die alleen gericht zijn op één soort lichaamstype of je het gevoel geven dat je moet veranderen. 

Zoek actief naar pagina’s die diversiteit omarmen, zoals accounts van mensen met verschillende lichaamstypes, mensen met een handicap, mensen met een andere huidskleur, enzovoort.

TIP: bekijk “Elevate Your Feed” hoogtepunt op mijn Instagramprofiel voor suggesties van profielen om te volgen.

Tip 2 - Gooi kleren die je niet meer passen weg

Onze lichamen veranderen nu eenmaal, en dat is normaal. Het heeft geen zin om boos te worden op jezelf wanneer kleding niet meer past. Jij verdient niets minder dan kleren waarin jij je een 10 voelt. Overweeg om kledingstukken waarin je je niet comfortabel voelt of die niet meer passen, weg te doen (verkopen, schenken aan een goed doel of aan iemand in je familie).

Jij mag op deze wereld plaats innemen, precies zoals je bent. Kleren moeten jou passen en niet andersom. Dat geeft ook weer ruimte om je kleerkast aan te vullen met kledij die jou zelfvertrouwen geeft!

Tip 3 - We(e)gschaal

Het is een van de meest impactvolle manieren om respect voor je lichaam te tonen. Stel jezelf de vraag: wat doet het met mij om mezelf te wegen? Waarom weeg ik mezelf? Draagt het wegen bij aan mijn geluk? Vaak kan ons humeur of zelfs onze hele dag verpest worden als het getal op de weegschaal anders (lees: hoger) is dan verwacht. Eigenlijk is het volledig zinloos om onszelf te reduceren tot een getal op de weegschaal. Jouw waarde hangt niet vast aan een getal. Wat belangrijker is, is wie jij bent als persoon. Zou je een goede vriend(in) van jou minder graag zien wanneer je weet hoeveel die weegt? Nee, je waardeert die persoon om andere redenen. Het is tijd om dat ook bij jezelf te doen. Dus: weg met de weegschaal!

Tip 4 - Verander de manier waarop je tegen jezelf spreekt

Negatieve gedachten over ons uiterlijk kunnen vaak rondspoken in ons hoofd. Sta eens stil bij de negatieve gedachten die je hebt over je eigen lichaam, bijvoorbeeld op momenten dat je je doucht, je aankleedt of in de spiegel kijkt. Schrijf deze gedachten neer of spreek ze uit. Hoe voel je je daardoor?

Het is belangrijk om bewust te worden van deze negatieve gedachten en te erkennen dat als we dit niet tegen een vriendin of familielid zouden zeggen, we het ook niet tegen onszelf zouden mogen zeggen. Wanneer je opmerkt dat zo een negatieve gedachte in je hoofd rondspookt, probeer het kort te benoemen (“Ik ben weer negatief over mezelf aan het denken…”) en spreek jezelf wat milde woorden toe (“… EN ik ben zoveel meer dan mijn gewicht of hoe ik eruit zie”). 

Probeer jezelf met milde en positieve woorden toe te spreken wanneer je merkt dat negatieve gedachten opkomen. Vervang die negatieve zelfkritiek vanuit je innerlijke criticus door constructieve, ondersteunende gedachten. Stel je voor wat iemand anders tegen jou zou zeggen of wat je zou zeggen tegen iemand die je graag ziet als diegene deze gedachten over zichzelf zou hebben.

Door deze veranderingen aan te brengen, kun je op een mildere manier naar jezelf en je lichaam kijken. Dit zal je helpen om meer zelfliefde en zelfacceptatie te ontwikkelen en jezelf te waarderen om wie je bent, ongeacht je uiterlijk of gewicht. 

Tip 5 - Aan de slag met zelfopvattingen en angsten

Ga op dieper niveau aan de slag met jouw zelfopvattingen en patronen, zodat je deze kan uitdagen en omvormen, waardoor je meer mentale rust en zelfvertrouwen kan ervaren. Het is zo belangrijk om zicht te krijgen op je eigen functioneren en om aan de slag te gaan met jouw onderliggende angsten en zelfopvattingen. Welke opvattingen spelen er bij mij? Wanneer komen die naar boven, wanneer worden die getriggerd? Welk effect heeft dat dan op mij? En hoe kan ik hier zelf mee omgaan zodat het me niet controleert?

Zolang je daar niet naar kijkt, en zolang je niet op een milde manier kan omgaan met deze opvattingen en angsten, zal oprecht en langduring zelfvertrouwen ervaren moeilijk zijn.

Door de kritische stem te doen zakken en de milde, innerlijke stem te doen groeien, zal angst plaatsmaken voor vertrouwen en zal onrust plaatsmaken voor rust.

Ontvang gratis jouw zelfscan en leer jezelf op dieper niveau kennen

Mockup zelfscan

Wil jij graag meer zelfvertrouwen en minder piekeren?

Als psycholoog en expert in zelf- en lichaamsbeeld is het mijn missie om mensen zoals jou te helpen meer zelfvertrouwen te krijgen.

Het ontvangen van deze zelfscan kan een waardevolle stap zijn in jouw proces. Je krijgt namelijk zicht op jouw zelfbeeld en lichaamsbeeld en krijgt waardevolle tips mee om je verder te ontwikkelen op dit vlak.

Door de kritische stem te doen zakken en de milde, innerlijke stem te doen groeien, zal angst plaatsmaken voor vertrouwen en zal onrust plaatsmaken voor rust.

Scroll to Top