Laat eenvoudig meer zelfzorg toe in je leven

Wie denkt aan zelfzorg, denkt meteen aan af en toe tijd maken om een bad te nemen bij kaarslicht, of een boek te lezen in de zon. En hoewel dit zeker aangename activiteiten zijn , is dat niet waar zelfzorg in essentie om draait. Zelfzorg is meer dan dat, en het helpt om klein en laagdrempelig te beginnen. Hoe je dat precies doet? Dat leg ik je graag uit in deze blogpost.

Zelfzorg gaat verder dan af en toe een bad nemen

Voor jezelf zorgen is niet eenvoudig. We zijn zo gericht op onze to do’s en het tevreden houden van anderen, dat we onszelf jammer genoeg maar al te vaak uit het oog verliezen. Het wordt je soms te veel, je voelt je overweldigd en piekert. Het lijkt alsof anderen het allemaal voor elkaar krijgen zonder grote moeite. De stress stapelt zich geleidelijk aan op en kruipt in je lijf. Je emmer zit tot aan de rand vol, en loopt al wel eens over door een kleine druppel.

Die me-time af en toe zal niet voldoende zijn, omdat dat niet hetgeen is waar jij eigenlijk écht – onderliggend – nood aan hebt. Zelfzorg gaat over tegemoet komen aan jouw onderliggende behoeften. Het kan overweldigend aanvoelen om te starten met zelfzorg en al je gewoonten om te gooien. Ik kan je al meteen geruststellen: dat hoeft zeker niet allemaal meteen. 

Begin klein - sta stil bij wat je voelt

Je kan perfect heel klein beginnen. Meer zelfs: dat zou ik je sowieso aanraden. Op die manier zal je een veel duurzamer resultaat boeken. Hoe je dat precies doet? Start met elke dag een bewustwordingsmoment voor jezelf te nemen. Al is het maar om drie keer rustig in en uit te ademen. Het helpt enorm om hier al kort bewust mee bezig te zijn. Zo kom je al even uit die automatische sleur waarin je je bevindt.

Daarnaast is het belangrijk dat je op dat moment even stilstaat bij wat je precies voelt in je lichaam. Vaak zit er ergens spanning of pijn, maar hebben we doorheen de jaren geleerd om die gewaarwordingen te negeren. Het is dan ook een goed idee om minstens één keer per dag stil te staan en even in te checken met je lichaam. Dit kan je gerust doen tijdens het nemen van dat bad, net voor je begint te lezen of tijdens een ander me-time moment. 

Geef betekenis aan wat je voelt

Heb je dat gedaan? Dan kan je ook proberen om hier betekenis aan te geven, in de vorm van een woord. Denk even na: voel je spanning, stress of zou je het eerder omschrijven als verdriet Vaak is het eerste woord dat intuïtief in je opkomt heel veelzeggend en correct. Durf hier dan ook naar te luisteren.

Door betekenis te geven aan wat je voelt, kan je ook makkelijker onderzoeken waar je nu eigenlijk nood aan hebt. Is dat rust wanneer je je gespannen voelt? Of is het eerder troost of geruststelling in de vorm van een goed gesprek als je verdrietig bent? Misschien voel je je wel overvraagd en overprikkeld en heb je daarom meer nood aan het duidelijker aangeven van je grenzen. Probeer stap voor stap beter te luisteren naar waar je nood aan hebt. Zo maak je al een heel grote stap richting meer zelfzorg in je leven.

Training

Gezond zijn zonder focus op gewicht

Gezond zijn betekent ook goed voor jezelf kunnen zorgen. Ontdek met inzichtgevende en ondersteunende oefeningen hoe jij beter voor jezelf kan zorgen.

MEER LEZEN

Hoe sociale media ons zelfbeeld beïnvloeden

2,5 uur per dag. Dat is het gemiddelde aantal uur dat we dagelijks op Instagram en andere sociale media vertoeven. Niet zo raar dat wat we daar te zien krijgen een grote invloed heeft op hoe we over onszelf denken en hoe we ons voelen, toch? In deze blogpost geef ik je graag meer uitleg over dit thema én geef ik je tips om hiermee om te gaan.

LEES VERDER

Ontwikkel meer zelfvertrouwen door innerlijk kindwerk

Ervaar je weinig zelfvertrouwen of vind je het moeilijk om met gevoelens om te gaan? Dan kan innerlijk kindwerk misschien wel erg betekenisvol zijn voor jou. De kans bestaat dat dit voor jou op dit moment nog erg vaag klinkt. In deze blogpost leg ik je uit wat innerlijk kindwerk inhoudt en waarom het zo waardevol kan zijn om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

LEES VERDER

5 tips om gewichtstoename te accepteren

Gewichtstoename is iets waar veel mensen mee worstelen, en het kan leiden tot gevoelens van onzekerheid en ontevredenheid over je lichaam. Het is echt niet evident om deze onzekerheid een plek te geven. In deze blogpost deel ik enkele tips die jou hierin kunnen ondersteunen.

LEES VERDER
Scroll to Top