Hoe sociale media ons zelfbeeld beïnvloeden

2,5 uur per dag. Dat is het gemiddelde aantal uur dat we dagelijks op Instagram en andere sociale media vertoeven. Niet zo raar dat wat we daar te zien krijgen een grote invloed heeft op hoe we over onszelf denken en hoe we ons voelen, toch? In deze blogpost geef ik je graag meer uitleg over dit thema én geef ik je tips om hiermee om te gaan.
Het algoritme van bijvoorbeeld Instagram werkt op een heel specifieke manier. Het laat ons meer zien van wat we leuk vinden door na te gaan waarop we reageren. Dat betekent dat jij meer zal blootgesteld worden aan het ideaalbeeld dat jij voor ogen hebt als je vaak zulke foto’s leuk vindt of erop reageert.

En dat ideaalbeeld? Dat kan twee kanten op. Enerzijds heb ik het over het beeld van een slank en fit lichaam dat je op Instagram om de haverklap tegenkomt. Anderzijds bedoel ik ook het beeld van het perfecte leven waarin iedereen alleen maar leuke activiteiten op de planning heeft staan en zich altijd goed voelt.

Onrealistische verwachtingen

Onderzoek toont aan dat je jezelf sneller vergelijkt met anderen als je je regelmatig op sociale media bevindt. Doordat we constant naar een gefilterde werkelijkheid kijken, zien we bijna enkel nog perfecte lichamen en levensstijlen. We hebben de neiging onszelf te vergelijken met deze ‘ideale’ levens en lichamen die we op sociale media zien, en dit kan leiden tot onrealistische verwachtingen over je eigen uiterlijk en over de manier hoe jij je leven aanpakt.

Je vraagt je af of het aan jou ligt dat het je niet lukt om aan dat ideaalbeeld te voldoen. Je vermoedt dat je iets verkeerd doet en dat triggert opnieuw die zelftwijfel. Dat heeft dan weer als gevolg dat je minder tevreden en onzekerder bent over je eigen leven. Wist je dat sociale media zelfs eetstoornissen in de hand kunnen werken, omdat er zo hard gefocust wordt op het hebben of nastreven van een slank lichaam?

Social media literacy

Het concept van social media literacy verwijst naar het vermogen om kritisch en bewust om te gaan met de informatie die we tegenkomen op sociale media. Het is van belang om dit bewustzijn te ontwikkelen, omdat tal van wetenschappelijke studies hebben aangetoond dat ons gebruik van social media een aanzienlijke impact kan hebben op ons zelfbeeld en onze mentale gezondheid.

Het ontwikkelen van social media literacy kan helpen om de negatieve effecten te verminderen. Dit omvat het vermogen om te herkennen dat wat mensen delen op sociale media vaak een selectieve weergave is van hun leven en dat het niet noodzakelijk een realistische weergave is. Het begrijpen van de filters, apps om foto’s en video’s te bewerken en andere beeldmanipulatie die op deze platforms worden gebruikt, kan ook helpen om realistische verwachtingen te behouden.

Een andere belangrijke factor is het besef dat likes, volgers en virtuele goedkeuring niet gelijkstaan aan zelfwaarde. Onderzoekers zoals Perloff (2014) benadrukken het belang van het scheiden van online erkenning en zelfrespect. Als social media gebruiker is het belangrijk om te leren dat je waarde als individu niet afhangt van het aantal likes of volgers dat je hebt.

Ga op zoek naar diversiteit

Dat het heel belangrijk is om kritisch stil te staan bij wie je volgt is dan ook een understatement. Wat je ziet op sociale media is niet de werkelijkheid. Moet je ze dan meteen van je telefoon bannen? Nee, helemaal niet! Als het dan toch zo’n groot effect kan hebben op jouw zelfbeeld, kan je het ook gebruiken op een positieve manier. Zet sociale media in op een manier waarop ze jou helpen in plaats van tegenwerken. Hoe je dat doet? Door actief op zoek te gaan naar accounts waar jij een goed en veilig gevoel bij krijgt.

Kies daarbij bewust voor diversiteit: zowel op vlak van verschillende lichaamstypes als op vlak van kleur. Ga ook op zoek naar mensen die zichzelf écht durven te laten zien en ook posten als het eens wat minder gaat. Zo kan jij je comfortabel tussen die diversiteit plaatsen en kunnen sociale media je net helpen om jouw zelfbeeld en zelfvertrouwen op te krikken.

Ontvang gratis jouw zelfscan en leer jezelf op dieper niveau kennen

Mockup zelfscan

Wil jij graag meer zelfvertrouwen en minder piekeren?

Als psycholoog en expert in zelf- en lichaamsbeeld is het mijn missie om mensen zoals jou te helpen meer zelfvertrouwen te krijgen.

Het ontvangen van deze zelfscan kan een waardevolle stap zijn in jouw proces. Je krijgt namelijk zicht op jouw zelfbeeld en lichaamsbeeld en krijgt waardevolle tips mee om je verder te ontwikkelen op dit vlak.

Door de kritische stem te doen zakken en de milde, innerlijke stem te doen groeien, zal angst plaatsmaken voor vertrouwen en zal onrust plaatsmaken voor rust.

MEER LEZEN

Ontwikkel meer zelfvertrouwen door innerlijk kindwerk

Ervaar je weinig zelfvertrouwen of vind je het moeilijk om met gevoelens om te gaan? Dan kan innerlijk kindwerk misschien wel erg betekenisvol zijn voor jou. De kans bestaat dat dit voor jou op dit moment nog erg vaag klinkt. In deze blogpost leg ik je uit wat innerlijk kindwerk inhoudt en waarom het zo waardevol kan zijn om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

LEES VERDER

5 tips om gewichtstoename te accepteren

Gewichtstoename is iets waar veel mensen mee worstelen, en het kan leiden tot gevoelens van onzekerheid en ontevredenheid over je lichaam. Het is echt niet evident om deze onzekerheid een plek te geven. In deze blogpost deel ik enkele tips die jou hierin kunnen ondersteunen.

LEES VERDER

Hoe perfectionisme eigenwaarde kan vergroten

Mensen die last hebben van perfectionisme hebben vaak een laag zelfbeeld en streven naar perfectie om hun eigenwaarde te vergroten. Durf jij de lat wel eens te hoog leggen voor jezelf? Merk je dat je druk en kopzorgen ervaart en jouw energie opgeraakt? Dan zou het wel eens kunnen dat perfectionisme soms de overhand neemt bij jou. In deze blogpost ga ik hier dieper op in en krijg je waardevolle inzichten mee rond hoe je perfectionisme kan verminderen.

LEES VERDER
Scroll to Top