Hoe perfectionisme eigenwaarde kan vergroten

Mensen die last hebben van perfectionisme hebben vaak een laag zelfbeeld en streven naar perfectie om hun eigenwaarde te vergroten. Durf jij de lat wel eens te hoog leggen voor jezelf? Merk je dat je druk en kopzorgen ervaart en jouw energie opgeraakt? Dan zou het wel eens kunnen dat perfectionisme soms de overhand neemt bij jou. In deze blogpost ga ik hier dieper op in en krijg je waardevolle inzichten mee rond hoe je perfectionisme kan verminderen.

Hoe herken je perfectionisme?

Perfectionisme kan zich uiten op verschillende manieren. Sommige mensen stellen bijvoorbeeld onrealistische doelen voor zichzelf en zullen zichzelf als een mislukking beschouwen als ze deze doelen niet bereiken. Je voelt jezelf gefaald. Anderen kunnen urenlang besteden aan een enkele taak en zichzelf niet toestaan om te rusten totdat het af of perfect is. En er zijn ook mensen die zichzelf voortdurend vergelijken met anderen en zich niet tevreden voelen met wat ze zelf hebben bereikt.

Je hebt hoge verwachtingen van jezelf, soms inclusief je uiterlijk en lichaamsvorm. Je vergelijkt jezelf constant met anderen en streeft bijvoorbeeld naar een “perfect” lichaam, wat kan leiden tot bijvoorbeeld jezelf dwingen om te bewegen terwijl je het niet leuk vindt of proberen diëten. Je denkt dat je enkel waardevol bent als je perfect, slim of mooi bent. 

Perfectionisme wordt vaak beschreven als het streven naar perfectie. Het wordt in de huidige maatschappij (jammer genoeg) vaak geprezen, maar het kan ons belemmeren om rust te vinden of zorgt voor veel druk. Dit kan dan weer leiden tot uitstelgedrag, mentale uitputting, stress en een verminderd gevoel van welzijn. 

De oorzaak van perfectionisme

Het ontstaan van perfectionisme is meestal een combinatie van verschillende factoren. Zo kan perfectionisme in veel gevallen gekoppeld worden aan onze kindertijd en de ervaringen die we hebben opgedaan tijdens onze ontwikkeling. Kinderen zijn vaak gevoelig voor hoge verwachtingen van o.a. ouders en leerkrachten, wat kan leiden tot een verlangen naar perfectie om aan deze verwachtingen te voldoen. Bovendien kunnen kinderen die worden geprezen voor hun prestaties eerder geneigd zijn om perfectionistische neigingen te ontwikkelen, omdat ze onbewust leren dat hun waarde afhangt van hun prestaties en dat falen niet acceptabel is. Dit kan leiden tot een diepgewortelde angst voor fouten en een constant streven naar perfectie.

Mensen die last hebben van perfectionisme hebben vaak een laag zelfbeeld en streven naar perfectie om hun eigenwaarde te vergroten.  Onderliggend aan perfectionisme vinden we dus vaak de angst om fouten te maken of het twijfelen aan jezelf of jouw mogelijkheden. Omdat je niet wil dat deze angst werkelijkheid wordt, probeer je heel hard te werken om dit te voorkomen. Je wil kosten wat kost de gevolgen voorkomen van te falen en legt die lat daarom onbewust extra hoog.

Het effect van perfectionisme

Perfectionisme kan ook op zijn beurt jouw negatief zelfbeeld versterken, doordat je onrealistische eisen aan jezelf en je lichaam stelt. Je voelt je hierdoor mogelijk waardeloos en misschien zelfs een mislukkeling. Dit kan aanleiding geven tot een vicieuze cirkel van steeds hogere verwachtingen, steeds lagere zelfwaardering en meer ontevredenheid over jezelf.

Een van de grootste problemen met perfectionisme is dat het jou kan tegenhouden om rust te vinden. Je bent zo gericht op het vermijden van fouten en het bereiken van perfectie dat je niet durf te falen en je meestal onrustig voelt. 

Wil je ontdekken of jij wel eens last hebt van perfectionisme? Ontvang gratis jouw persoonlijke zelfscan waarmee jij zicht krijgt op jouw zelfbeeld en lichaamsbeeld en ontvang onmiddellijk waardevolle tips!

Perfectionisme verminderen

Om perfectionisme te verminderen, is het belangrijk om je bewust te zijn van je eigen perfectionistische neigingen en de impact die ze hebben op je leven. Het kan nuttig zijn om jezelf af te vragen welke drijfveer er onder jouw gedrag zit en waarom je zo gefocust bent op perfectie; wat heeft er bij jou allemaal aan bijgedragen dat je zoveel van jezelf verwacht?

Daarnaast kan je proberen om meer realistische doelen te stellen voor jezelf en leren erkennen dat fouten maken deel uitmaakt van ieder leerproces. Probeer te accepteren dat het onmogelijk is om perfect te zijn en leer omgaan met fouten en tegenslagen. Wees ook niet te streng voor jezelf en leer net te genieten van het proces in plaats van enkel gericht te zijn op het eindresultaat. 

Het is belangrijk om te begrijpen dat het nastreven van perfectie – ook op vlak van je lichaam – je niet gelukkig of gezond maakt.  Doordat je leert dat jij en jouw lichaam uniek en waardevol zijn, ongeacht de vorm of grootte, kan je je zelfbeeld verbeteren en perfectionisme meer loslaten. Jouw waarde hangt niet af van je prestaties of hoe je eruitziet. We zijn allemaal uniek en waardevol, ongeacht onze tekortkomingen en fouten.

Jij bent al genoeg.

Wil je graag aan de slag maar weet je niet hoe of waar te beginnen? Als psycholoog ondersteun ik jou heel graag in jouw proces. 

Cursus

Self- and Body Image Deepdive

In mijn online programma Self- and Body Image Deepdive duik je de diepte in zodat jij met je perfectionisme kan omgaan. Misschien is dat wel iets voor jou?

MEER LEZEN

Hoe sociale media ons zelfbeeld beïnvloeden

2,5 uur per dag. Dat is het gemiddelde aantal uur dat we dagelijks op Instagram en andere sociale media vertoeven. Niet zo raar dat wat we daar te zien krijgen een grote invloed heeft op hoe we over onszelf denken en hoe we ons voelen, toch? In deze blogpost geef ik je graag meer uitleg over dit thema én geef ik je tips om hiermee om te gaan.

LEES VERDER

Laat eenvoudig meer zelfzorg toe in je leven

Wie denkt aan zelfzorg, denkt meteen aan af en toe tijd maken om een bad te nemen bij kaarslicht, of een boek te lezen in de zon. En hoewel dit zeker aangename activiteiten zijn , is dat niet waar zelfzorg in essentie om draait. Zelfzorg is meer dan dat, en het helpt om klein en laagdrempelig te beginnen. Hoe je dat precies doet? Dat leg ik je graag uit in deze blogpost.

LEES VERDER

Ontwikkel meer zelfvertrouwen door innerlijk kindwerk

Ervaar je weinig zelfvertrouwen of vind je het moeilijk om met gevoelens om te gaan? Dan kan innerlijk kindwerk misschien wel erg betekenisvol zijn voor jou. De kans bestaat dat dit voor jou op dit moment nog erg vaag klinkt. In deze blogpost leg ik je uit wat innerlijk kindwerk inhoudt en waarom het zo waardevol kan zijn om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

LEES VERDER
Scroll to Top