Hoe de angst om dik te worden ons beïnvloedt

De angst om dik te worden is de grootste reden waarom je graag wil afvallen, maar is tegelijk ook net de oorzaak van je verstoorde relatie met eten. In deze blogpost leg ik je graag uit welke invloed de angst om dik te worden op ons heeft en hoe we hier het best mee omgaan.

Hoewel schoonheid enerzijds sociaal en cultureel bepaald is en anderzijds ook heel persoonlijk is, heerst er toch een algemeen schoonheidsideaal. Denk maar aan een slank figuur, een smalle taille en een uitgesproken kaaklijn. En aan dat ideaal willen we allemaal graag voldoen, of dat nu bewust of onbewust is. Dat komt doordat we een bepaalde waarde aan uiterlijke kenmerken gekoppeld hebben. Als slank persoon zou je bijvoorbeeld succesvoller en gelukkiger zijn. Dik zijn wordt dan weer ten onrechte geassocieerd met lui zijn, een gebrek aan discipline of ongezond zijn.

Dik zijn is uiteraard een heel neutrale eigenschap en het is dan ook absoluut niet logisch dat hier bepaalde waarden of karaktereigenschappen aan gekoppeld worden. Helaas krijg je door deze verkeerde associaties het gevoel dat je er op een bepaalde manier moet uitzien wanneer je iets wil bereiken in je leven. Je internaliseert dat ideaal en het waardeoordeel dat je eraan koppelt en neemt het voor waarheid aan.

Positieve affirmaties

Het resultaat daarvan is dat je heel streng wordt voor jezelf en je veel vatbaarder bent om in te gaan op bepaalde diëten. De dieetindustrie speelt maar al te graag in op jouw onzekerheden en je angst om dik te worden. Je wordt overspoeld met spectaculaire resultaten op korte termijn, waardoor je zwicht en denkt dat dit dé oplossing is om ook te voldoen aan dat schoonheidsideaal. Op korte termijn lijkt een dieet altijd te werken, maar op lange termijn merk je dat er alleen maar nadelen aan verbonden zijn. En wist je dat diëten zelfs vaak eetstoornissen in de hand werken? Ze zijn dus niet alleen compleet nutteloos, maar ze zijn ook nog eens een gevaar voor je gezondheid. Meer daarover kan je hier lezen.

Hoe doorbreek je dit patroon nu? Het is een goed idee om eerst even voor jezelf duidelijk te krijgen welke waardeoordelen jij koppelt aan dik of dun zijn. Denk maar aan gedachten als: “Ik ben niet mooi”, “Ik ben het niet waard” of “Ik verdien pas liefde als ik slank ben”. Daarna kan je nadenken over hoe je die gedachten positief ombuigt, zoals “Ik verdien een gezonde en liefdevolle relatie met mijn lichaam” of “Ik waardeer mijn lichaam voor wat het voor mij doet”. Deze affirmaties helpen je heel goed in het proces om de angst om dik te worden van je af te schudden.

Vind je het moeilijk om dit ook te geloven? Beeld je dan in dat je tegen je 5 of 12-jarige zelf spreekt.

Wil je hier graag verder mee aan de slag? Ontdek hieronder hoe ik jou hierbij kan ondersteunen!

1-op-1 begeleiding

Als klinisch psycholoog en psychologisch consulent bied ik individuele consultaties aan, waarin we specifiek aan de slag kunnen met waar jij mee zit. Dit kan in de praktijk in het centrum van Hasselt (Huis Midori) of online

Ga je liever op jezelf aan de slag?

Ik bied jou ook een laagdrempeliger, online aanbod aan met Trust Your Body: een online traject voor een beter lichaamsbeeld en een gezonde relatie met eten (bye bye schuldgevoelens en diëten). 

Hierbij ga je op jezelf, met virtuele ondersteuning van mij, aan de slag. Dat kan op je eigen tempo en lekker vanuit jouw thuis!

Dit is ideaal wanneer de stap naar individuele therapie voor jou nog te groot is óf indien jij met wat ondersteuning zelfstandig al een hele stap kan zetten op persoonlijk vlak!

20221105_134351

Interessant? Deel het artikel met anderen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Gerelateerde artikels

nooit meer diëten

Nooit meer diëten? Het kan!

Het is de normaalste zaak in de wereld dat wij, en de mensen rondom ons, continu op dieet zijn. In mijn omgeving hoor ik vaak mensen zeggen dat ze weer een nieuwe manier hebben gevonden hoe ze snel 10 kg kunnen afvallen. We excuseren ons bij onze omgeving wanneer we eten wat niet mag, en geven aan dat we maandag weer op ons eten gaan letten en het beter zullen doen. Worden we daar nu eigenlijk echt gelukkig van?

Meer lezen
Opbouw van zelfbeeld

5 gratis tips van een psycholoog om je lichaamsbeeld te verbeteren

Wil je geen quick fixes meer (zoals diëten die niet werken) maar een lange termijn oplossing om met je (veranderende) lichaam om te gaan en je lichaamsbeeld te verbeteren? In dit artikel bespreek ik als klinisch psycholoog allereerst wat je lichaamsbeeld is en hoe het gevormd wordt om dan af te sluiten met manieren om je lichaamsbeeld te verbeteren.

Meer lezen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *