Hoe de angst om dik te worden ons beïnvloedt

De angst om dik te worden is de grootste reden waarom je graag wil afvallen, maar is tegelijk mogelijk ook net de oorzaak van je verstoorde relatie met eten. In deze blogpost leg ik je graag uit welke invloed de angst om dik te worden op ons heeft en hoe we hier het best mee omgaan.
Hoewel schoonheid enerzijds sociaal en cultureel bepaald is en anderzijds ook heel persoonlijk is, heerst er toch een algemeen schoonheidsideaal. Denk maar aan een slank figuur, een smalle taille en een uitgesproken kaaklijn. En aan dat ideaal willen we allemaal graag voldoen, of dat nu bewust of onbewust is. Dat komt doordat we een bepaalde waarde aan uiterlijke kenmerken gekoppeld hebben. Als slank persoon zou je bijvoorbeeld succesvoller en gelukkiger zijn. Dik zijn wordt dan weer ten onrechte geassocieerd met lui zijn, een gebrek aan discipline of ongezond zijn.

Dik zijn is uiteraard een heel neutrale eigenschap en het is dan ook absoluut niet logisch dat hier bepaalde waarden of karaktereigenschappen aan gekoppeld worden. Helaas krijg je door deze verkeerde associaties het gevoel dat je er op een bepaalde manier moet uitzien wanneer je iets wil bereiken in je leven. Je internaliseert dat ideaal en het waardeoordeel dat je eraan koppelt en neemt het voor waarheid aan.

Positieve affirmaties

Het resultaat daarvan is dat je heel streng wordt voor jezelf en je veel vatbaarder bent om in te gaan op bepaalde diëten. De dieetindustrie speelt maar al te graag in op jouw onzekerheden en je angst om dik te worden. Je wordt overspoeld met spectaculaire resultaten op korte termijn, waardoor je zwicht en denkt dat dit dé oplossing is om ook te voldoen aan dat schoonheidsideaal. Op korte termijn lijkt een dieet altijd te werken, maar op lange termijn merk je dat er alleen maar nadelen aan verbonden zijn. En wist je dat diëten zelfs vaak eetstoornissen in de hand werken? Ze zijn dus niet alleen compleet nutteloos, maar ze zijn ook nog eens een gevaar voor je gezondheid.

Hoe doorbreek je dit patroon nu? Het is een goed idee om eerst even voor jezelf duidelijk te krijgen welke waardeoordelen jij koppelt aan dik of dun zijn. Denk maar aan gedachten als: “Ik ben niet mooi”, “Ik ben het niet waard” of “Ik verdien pas liefde als ik slank ben”. Daarna kan je nadenken over hoe je die gedachten positief ombuigt, zoals “Ik verdien een gezonde en liefdevolle relatie met mijn lichaam” of “Ik waardeer mijn lichaam voor wat het voor mij doet”. Deze affirmaties helpen je heel goed in het proces om de angst om dik te worden van je af te schudden.

Vind je het moeilijk om dit ook te geloven? Beeld je dan in dat je tegen je 5 of 12-jarige zelf spreekt.

Ontvang gratis jouw zelfscan en leer jezelf op dieper niveau kennen

Mockup zelfscan

Wil jij graag meer zelfvertrouwen en minder piekeren?

Als psycholoog en expert in zelf- en lichaamsbeeld is het mijn missie om mensen zoals jou te helpen meer zelfvertrouwen te krijgen.

Het ontvangen van deze zelfscan kan een waardevolle stap zijn in jouw proces. Je krijgt namelijk zicht op jouw zelfbeeld en lichaamsbeeld en krijgt waardevolle tips mee om je verder te ontwikkelen op dit vlak.

Door de kritische stem te doen zakken en de milde, innerlijke stem te doen groeien, zal angst plaatsmaken voor vertrouwen en zal onrust plaatsmaken voor rust.

MEER LEZEN

Ontwikkel meer zelfvertrouwen door innerlijk kindwerk

Ervaar je weinig zelfvertrouwen of vind je het moeilijk om met gevoelens om te gaan? Dan kan innerlijk kindwerk misschien wel erg betekenisvol zijn voor jou. De kans bestaat dat dit voor jou op dit moment nog erg vaag klinkt. In deze blogpost leg ik je uit wat innerlijk kindwerk inhoudt en waarom het zo waardevol kan zijn om meer zelfvertrouwen te ontwikkelen.

LEES VERDER

De meerwaarde van blended care bij jouw psycholoog

In een wereld waar technologie zich razendsnel ontwikkelt, heeft ook de gezondheidszorg niet stilgestaan. Blended care, een benadering waarin traditionele face-to-face zorg wordt gecombineerd met online diensten, heeft de afgelopen jaren aan populariteit gewonnen. Daarom lees je in deze blogpost meer over de voordelen van blended care in de context van behandelingen bij een psycholoog.

LEES VERDER

Laat eenvoudig meer zelfzorg toe in je leven

Wie denkt aan zelfzorg, denkt meteen aan af en toe tijd maken om een bad te nemen bij kaarslicht, of een boek te lezen in de zon. En hoewel dit zeker aangename activiteiten zijn , is dat niet waar zelfzorg in essentie om draait. Zelfzorg is meer dan dat, en het helpt om klein en laagdrempelig te beginnen. Hoe je dat precies doet? Dat leg ik je graag uit in deze blogpost.

LEES VERDER
Scroll to Top