De biologische en emotionele gevolgen van diëten

Welke impact heeft het op een mens om iedere keer een nieuw dieet te proberen en om onszelf bepaald voedsel te ontzeggen? Er zijn gevolgen van diëten op zowel biologisch als op psychologisch en emotioneel niveau. Welke die gevolgen juist zijn, lees je hier!

gevolgen diëten

Survival of the fittest

In de geschiedenis van de mensheid is er sprake geweest van voedselschaarste, waardoor survival of the fittest een belangrijk begrip werd. Survival of the fittest is een natuurlijke selectie die optreedt doordat de organismen die het best aangepast zijn aan hun omgeving, het overleven en zich voortplanten. Wanneer er dus weinig voedsel beschikbaar is, is het belangrijk dat je over de juiste kenmerken beschikt om toch te kunnen overleven. Mensen die deze kenmerken niet hadden, overleefden niet en hebben zich niet voortgeplant. Dat verklaart waarom er vandaag de dag volgende mechanismen bij ons aanwezig zijn:

1. Wanneer we weinig voedsel binnenkrijgen, slaat ons lichaam meer vet op uit het (beperkte) eten dat het krijgt. Op deze manier wordt vet en energie opgeslagen voor momenten wanneer dit nodig is en we geen voedsel binnenkrijgen. Ons lichaam heeft dus geleerd om te sparen.

2. Ons metabolisme wordt vertraagd wanneer we weinig eten binnenkrijgen, om op die manier meer spaarzaam te zijn met wat we verbruiken. Een traag metabolisme betekent een trage verbranding van calorieën en energie. Iemand met een snel metabolisme zou in tijden van voedselschaarste niet lang overleven omdat hun reserve opgeraakt.

3. Wanneer we weinig eten worden er verschillende stoffen vrijgelaten in onze hersenen die ervoor zorgen dat we meer craven naar eten, zodat we opzoek gaan naar eten en kunnen overleven.

Welke rol speelt dat vandaag?

Hoe spelen deze mechanismen vandaag dan een rol? Wel, voor ons lichaam is diëten gelijk aan ondervoeding en dit zet op zijn beurt bovenstaande mechanismen in gang als gevolg van diëten. Het is dus meer dan normaal dat diëten mislukken, omdat onze biologie daar een stokje voor steekt. Het ligt niet aan jou of aan de wilskracht die je niet hebt. Het is je lichaam dat jou graag wil beschermen en wil overleven. Dat maakt het dan ook niet onlogisch dat we na een dieet meer gewicht bijkomen dan we verloren zijn.

"Voor ons lichaam is diëten gelijk aan ondervoeding."

Daarnaast blijkt uit onderzoek ook dat het op-en-neer gaan in gewicht (ook wel bekend als jojo-effect) schadelijker is voor je gezondheid dan eenzelfde gewicht behouden, ongeacht hoeveel dat is.

Naast deze biologische gevolgen van diëten is er ook emotionele en psychologische schade. Zo blijkt uit onderzoek dat diëten samenhangt met 8 (8!) keer meer kans op een eetstoornis, maar zorgt diëten ook voor stress, gevoelens van falen, een lager zelfbeeld, sociale angst. Verder wordt iemand die dieet erg gevoelig voor controleverlies, wat ervoor zorgt dat die zich zal overeten en contact verliest met de interne signalen van verzadiging.

Weet dus dat diëten niet dé oplossing is tot jouw geluk, en net negatief zal werken. Wij zijn niet gemaakt om te diëten, dus waarom zou je er nog langer tijd en energie in steken?


Wil je er mee aan de slag?

Ben je klaar om je beter in je vel te voelen, je lichaam liever te zien en te genieten van lekker eten zonder je achteraf schuldig te voelen?

 

Ik wil niet dat jij net zoals mij zoveel jaren weggooit waarin je meer bezig bent met hoe je eruit ziet dan de dingen die jij kan en graag doet. Ik wil niet dat je je nog langer schuldig voelt om de dingen die je eet. Nee, ik wil dat jij je vrijer voelt, dat je kan genieten van momenten met vrienden zonder na te denken over die calorieën of hoe je eruit ziet en waarbij eten net plezier met zich meebrengt.

Klinkt dat goed? Dan is de online cursus Trust Your Body écht iets voor jou!

Gerelateerde artikels

Opbouw van zelfbeeld

5 gratis tips van een psycholoog om je lichaamsbeeld te verbeteren

Wil je geen quick fixes meer (zoals diëten die niet werken) maar een lange termijn oplossing om met je (veranderende) lichaam om te gaan en je lichaamsbeeld te verbeteren? In dit artikel bespreek ik als klinisch psycholoog allereerst wat je lichaamsbeeld is en hoe het gevormd wordt om dan af te sluiten met manieren om je lichaamsbeeld te verbeteren.

Meer lezen
nooit meer diëten

Nooit meer diëten? Het kan!

Het is de normaalste zaak in de wereld dat wij, en de mensen rondom ons, continu op dieet zijn. In mijn omgeving hoor ik vaak mensen zeggen dat ze weer een nieuwe manier hebben gevonden hoe ze snel 10 kg kunnen afvallen. We excuseren ons bij onze omgeving wanneer we eten wat niet mag, en geven aan dat we maandag weer op ons eten gaan letten en het beter zullen doen. Worden we daar nu eigenlijk echt gelukkig van?

Meer lezen

Interessant? Deel het artikel met anderen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.