Graag regelmatig een dosis zelfliefde, mildheid en reminders in je mailbox?

Vul hieronder je naam en e-mailadres in.

Zo geniet jij volop tijdens de feestdagen

In december wacht ons elk jaar een gezellige periode met warme familiemomenten. Jammer genoeg staat de laatste maand van het jaar vaak ook gelijk aan veel stress en onrust rondom eten. In deze blogpost geef ik je graag enkele tips, zodat je opnieuw écht kan genieten.

Een kerstbrunch hier, een kerstdiner daar en doe er nog maar enkele nieuwjaarsrecepties bovenop om het plaatje compleet te maken. De feestdagen staan elk jaar weer gelijk aan een overvloed aan eten. Heel gezellig uiteraard, maar jammer genoeg betekent dit voor veel mensen ook een periode van stress. Misschien voel je nu al de druk om op voorhand te compenseren dat je meer zal eten dan anders. Of misschien ben je nu al voornemens aan het maken door een nieuw dieet uit te kiezen of jezelf opnieuw te forceren om naar de fitness te gaan.

Laat mij je al meteen geruststellen: we overschatten het effect van de feestdagen op onze gezondheid. Het kan zeker gebeuren dat je weegschaal wat de hoogte ingaat tijdens deze periode, maar dat heeft eerder te maken met het extra vocht dat je vasthoudt dan met een hoger vetpercentage. 

Het is trouwens meteen een slim idee om je weegschaal in een vergeten hoekje te zetten, zeker tijdens de feestdagen (en idealiter altijd). Het geeft je een vertekend beeld van de realiteit en zal je enkel maar een slecht gevoel geven. Compenseren dat je tijdens deze periode wat meer eet is dus helemaal niet nodig. Wist je dat dit net het omgekeerde effect heeft? Hoe meer eetregels je jezelf op voorhand oplegt, hoe groter het risico dat je tijdens de feestdagen niet meer naar je honger- en verzadigingsgevoel kan luisteren.

Voornemens vanuit je hart

Daarnaast hoef je in 2023 geen slankere versie van jezelf te worden om goed genoeg te zijn. Je hoeft helemaal geen nieuwe voornemens te maken die enkel tot doel hebben om minder plek in te nemen op deze wereld. Want voornemens die beïnvloed zijn door wat een ander graag wil, zijn al op voorhand gedoemd om te mislukken. Hoe je er dan voor zorgt dat je voornemens wel slagen deze keer? Door in je hart te kijken en je eigen verlangens naar boven te halen. 

Denk maar aan de voornemens om volgend jaar wat milder te zijn voor jezelf, om jezelf te accepteren zoals je bent of om jezelf niet te dwingen om een sport te doen waar je je niet goed bij voelt. Stap voor stap ontwikkel je zo een andere mindset en leer je jezelf meer accepteren, zonder je druk te maken over je gewicht.

Je hoeft dit proces zeker niet alleen aan te gaan, in mijn online traject Trust Your Body help ik je met veel liefde verder. Zo investeer je meteen op een duurzame manier in je gezondheid.

Meer weten over mijn online traject?

Ik bied jou als klinisch psycholoog ook een laagdrempeliger, online aanbod aan met Trust Your Body: een online traject voor een beter lichaamsbeeld en een gezonde relatie met eten (bye bye schuldgevoelens en diëten). 

Hierbij ga je op jezelf, met virtuele ondersteuning van mij, aan de slag. Dat kan op je eigen tempo en lekker vanuit jouw thuis!

web_jana_djulibravenboer_00014

Interessant? Deel het artikel met anderen:

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp

Gerelateerde artikels

Opbouw van zelfbeeld

5 gratis tips van een psycholoog om je lichaamsbeeld te verbeteren

Wil je geen quick fixes meer (zoals diëten die niet werken) maar een lange termijn oplossing om met je (veranderende) lichaam om te gaan en je lichaamsbeeld te verbeteren? In dit artikel bespreek ik als klinisch psycholoog allereerst wat je lichaamsbeeld is en hoe het gevormd wordt om dan af te sluiten met manieren om je lichaamsbeeld te verbeteren.

Meer lezen

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *